top of page
  • שביט לב

קליר


פיטר הביט מחדרו השכור במשקפת על חדרה של קליר שהיה ממוקם לא רחוק ממנו בקצה הקיבוץ. מכונית מפוארת בעלת לוחיות רישוי דיפלומטיות נעצרה ליד חדרה של קליר וניכר היה שהדמות שיצאה ממנה עם תיק מסמכים מסוגנן לא עשתה שום מאמצים להסתיר את קיום הפגישה שעומדת להתקיים. כנראה שלא עלה בדעתו של אף לא אחד מסוכני הקג"ב שמישהו עקב אחרי קליר מסביב לכל העולם עד לקיבוץ כפר מנחם. פיטר הצמיד את משקפתו בחוזקה לעיניו ועקב אחרי הדמות עם תיק המסמכים שדפק על דלת חדרה של קליר. הדלת נפתחה ובמפתנה ניצב בחור צעיר. פיטר לא הבין מאיפה צץ אותו בחור בחדרה של קליר. הוא הרי שמר על חדרה כל היממה. לא היה לו הרבה זמן להרהר מכיוון שמיד נפתחה שיחה בין הבחור הצעיר לאיש עם תיק המסמכים שניסה כל הזמן להיכנס לחדרה של קליר אך נהדף על ידו באלגנטיות. לאחר דין ודברים נעלם הבחור בחדרה וכעבור זמן קצר חזר לדלת כשבידו מסמכים שהחליפו ידיים במהרה ונתחבו עמוק בתיקו של העומד בפתח החדר אך לא לפני שמעטפה הוצאה ונמסרה לידי הבחור הצעיר, שהמתין בסבלנות לכניסתו של בעל התיק למכונית המפוארת והיעלמותה בשבילי הקיבוץ, אז פתח הבחור הצעיר את המעטפה וקרא את תוכנה בעודו עומד בחוץ.


ביום שלפני, רפי היה מסודר לשמירת לילה כתגבור לשומר הקבוע. את רוב זמנו העביר בסיורים ברכבי הקיבוץ. קצת אחרי רדת החשיכה סגר את שעריו, עבר ברפת ובדק שאין המלטות הדורשות להעיר את הרפתן, בדק שהכל בסדר בלול ואין רעשים המעידים על חדירת תנים, וקצת לפני חצות קפץ לחדר האוכל לשיא החגיגות של מסיבת הסילבסטר הצנועה שארגנו המתנדבים וקבוצה של אנגלים ששהו בקיבוץ מטעם חברה אנגלית לחיפוש מחצבים שעם אנשיה יצר יחסים חבריים בשבועות האחרונים וכך יכול היה ללטש את האנגלית שלו בשיחות הארוכות איתם. שאר הלילה עבר ללא דברים מיוחדים חוץ מכך שבאחד הסיורים, כשעבר ליד שער הכניסה לקיבוץ ראה בחורה יפה שנתקעה על הברזלים בראשו כשניסתה לעבור מעליו ולהיכנס לקיבוץ. רפי ניגש ועזר לה לרדת וליווה אותה לחדר האוכל למסיבה וגם שאל לשמה. היתה זו קליר.


בחמש בבוקר, בסיורו האחרון לפתיחת השערים ראה בחורה שיכורה שוכבת בתוך שלולית גשם. ניגש אליה והרימה בידיו. כשראה שאינה מסוגלת להגיע לבדה לחדרה נשא אותה על ידיו והשכיבה במיטתה ורק לאחר ששכנע אותה שהוא אותו שומר הלילה שהורידה משער הקיבוץ והוא ישמור עליה עד שתחזור להיות צלולה.


פיטר הניח את משקפתו ורץ בכל כוחו לחדרה של קליר והספיק להגיע מטרים מפתחו. לאחר שעבר להליכה בקצב רגיל, תוך העמדת פנים של אדם שיצא להליכת בוקר, ניגש אל רפי בעודו אוחז את המכתב בידו. פיטר, שבאופן רשמי היה המהנדס הראשי של חברת חיפושי המחצבים שהתגוררה בקיבוץ, בפועל היה לא אחר מאשר סוכן בכיר של ארגון אם-איי-6 שעוקב זה יותר משנתיים אחרי כריסטין קליר בחשד לפרשיית ריגול חמורה ביותר, בה קליר עצמה נחשדת כמרגלת רוסיה בכירה שמצליחה לחדור לרמות הבכירות ביותר בממשלה הבריטית ומנהלת לא פחות מרומן עם שר המלחמה הבריטי ג'ון פרופיומו שאחראי בין היתר על הדיונים והנהלים לשימור, מיקום והפעלת ראשי חץ הגרעיניים בבריטניה.

למזלו, הכיר זה מכבר את רפי הנער שהיה מרבה להיפגש ולדבר עם חברי חברת חיפושי המחצבים.ב, נספח הצי הרוסי בשגרירות ברית המועצות בלונדון שגם איתו היא מנהלת רומן אהבים ואת שירותיה כמרגלת הוא רכש מבכיר בעולם התחתון הבריטי. פיטר הגיע לארץ וקיבל תפקיד של מהנדס בחברה, לאחר שהאם-איי-6 גילה שהקג"ב הבריח את קליר לישראל כאשר התגלה ריב בעולם התחתון הבריטי על שירותיה ונכסיה של קליר בניסיון של הקג"ב לשמר את הנכס היקר שלו כריסטין קליר..


פיטר, שבכל החקירה המורכבת והמסובכת שניהל אחר קליר בשנתיים האחרונות מעולם לא היה קרוב כמו עכשיו, בכפר מנחם, לפיצוח פרשת הריגול, ועכשיו חשב לעצמו - מה שמפריד ביני ובין פיצוח הפרשה החמורה הזאת זה רפי, שמחזיק בידו את המכתב שהגיע ממפעיליה הרוסיים

עוד שני צעדים והוא צריך לגייס את כל הידע והניסיון שרכש במשך שנים בשרות כסוכן בארגון אם-איי-6 כדי לשכנע את רפי לתת לו את המכתב

למזלו, הכיר זה מכבר את רפי הנער שהיה מרבה להיפגש ולדבר עם חברי חברת חיפושי המחצבים


"הי, בוקר טוב" פנה פיטר לרפי שעמד בפתחו של החדר של קליר כשבידו המכתב, "אתה רוצה להצטרף אליי לטיול בוקר ברחבי הקיבוץ ולספר לי על הקיבוץ היפה שלכם ועל ארץ ישראל?" רפי, שלהזמנה כזו לא יכול היה לסרב ועוד מהמהנדס הראשי של חברת חיפושי המחצבים, תחב את המכתב לכיס חולצת העבודה הכחולה שלו והצטרף לפיטר. הם עברו ליד שער הקיבוץ שאת הבאים בו מקבלים שני פסלים של חלוצים בעבודת כפיים שעליהם הסביר רפי ארוכות. בעוברם ליד חדר האוכל, הצטרפו לעובדי המספוא שהזמינו אותם להצטרף אליהם לארוחת הבוקר בחדר האוכל. רפי, ששמח מאוד מהכבוד שעושה לו המהנדס הראשי, התיישב ליד פיטר בפינת חדר האוכל, לא הרחק מאנשי המספוא שישבו ליד הרפתנים שהקפידו להתרחק מהלולנים.


רפי ניצל את ההזדמנות, שאל וחקר את פיטר על תפקיד החברה ומה הם מחפשים ובודקים בגבעות השוממות שליד שדות מיכה. פיטר, שראה איך רפי הסקרן צמא לכל מידע, חשב לנצל זאת לטובתו והציע עסקה. "אספר לך מה אנחנו מחפשים בגבעות של שדות מיכה ואתה תיתן לי להציץ במכתב שבכיס החולצה שלך".

רפי שהיה מוקסם מהשיחה ומהמעמד שלו כשהוא יושב עם המהנדס הראשי של חברת חיפושי המחצבים הסכים מיד תוך שהוא כלל לא שם לב לבקשה המוזרה של פיטר.

פיטר הרגיש שתכף ישים את ידיו על המכתב היקר פתח בהסברים. "אנחנו משלחת של מומחים למחצבים שעובדים עבור בקשה של מדינת ישראל ומחפשים באזור מושב שדות מיכה סלע גיר יציב כדי לחפור עמוק באדמה וליצור חללים גדולים המוגנים מפני הפצצות מטוסים". לרפי זה נשמע סיפור מופרך, ועכשיו כשתורו היה לתת את חלקו בעסקה התחיל להרהר במכתב שבכיסו ולמה אותו פיטר פתאום, משום מקום, רוצה לראותו. רפי, למרות גילו הצעיר התחיל להבין שמשהו מוזר קשור למכתב ולפיטר ובחושים שלא היו מביישים שום איש מודיעין התחיל לשאול את פיטר מה לו ולמכתב והאם הוא מכיר את אותה בחורה קליר או את האיש בעל התיק דובר הרוסית.

פיטר שהבין שרפי לא עומד להראות לו את המכתב, שינה גישה מהר ואמר לרפי בלי שהות שהמכתב שבכיס חולצתו הכחולה הוא שיא פרשת ריגול בין ברית המועצות והעולם החופשי והזמין אותו לחדרו להסביר לו בפירוט. רפי נדהם מדבריו של פיטר וקפא במקומו דקה ארוכה ולאחריה קם והלך אחרי פיטר לחדרו, שם פגשו אדם נוסף מחברתו של פיטר ותחת הלחץ שלהם הגיש להם את המכתב, לא לאחר שהצליח להוציא מהם הבטחה שהם מביטים בו מספר דקות ומחזירים אותו לידיו כדי שיוכל להחזיר אותו לחדרה של קליר וכך אכן היה.


פיטר נעלם ולא נראה יותר בכפר מנחם ובארץ. באנגליה התפוצצה פרשת פרופיומו של ריגול חמור בשיא המלחמה הקרה, שהובילה לנפילת הממשלה הבריטית ובסופה השמרנים איבדו את השלטון. קליר חזרה לאנגליה, הועמדה למשפט על ריגול חמור שבסופו נדונה רק לתשעה חודשי מאסר על עדות שקר אבל הצליחה להעביר לבעלותה חלק מרכוש הממלכה כידועה בציבור של שר המלחמה

רפי גושן התגייס לצבא והיה קצין מודיעין מוערך והשתחרר בדרגת סגן אלוף מצה"ל. מספרים שחברת חיפוש המחצבים עשתה עבודה טובה בשדות מיכה. ובכפר מנחם נשארו מספר בחורים מבוגרים המתגעגעים לקליר היפה.


באהבה לקיבוץ כפר מנחם ולזכרו של רפי גושן.


33 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page